”Går det att skriva intressanta inlägg om lönsamhet?”
”Går det att skriva intressanta inlägg om lönsamhet?” Frågan hänger i luften när jag möter min kollega Michaela Persson. Vår tystnad talar sitt tydliga språk…det är svårt.
Vi kommer ofta in av två skäl – högre lönsamhet och ökad effektivitet. Kunder ska givetvis se och känna ”return on investment”. Men inlägg av detta slag ger sällan några ”likes” i sociala medier…
LinkedIn är ett forum där de inlägg som sprids har en tendens att spegla härlighet före verklighet. Här pratar vi ledare före chefer. Här pratar vi om att förvalta våra 24-h för ett rikare liv – snarare än vad effektivitet kan generera för ytterligare intäkter till bolaget. Inlägg om kultur slår bättre än struktur, trots att den ena inte förtar den andra. Visst kan man förenkla och säga att hårda mål realiseras av oss mjuka varelser…och att det därför blir vettigt att beröra de mer mjuka värdena som faktorer som driver fram målen, men då med risk att vi avskrivs som flummiga.
Men om vi nu har ett träningsprogram där vi arbetar med en helhet, bör då inte vår marknadsföring spegla detsamma? Hur säljer man in något som kräver att vi ses för att få till en ordentlig SWOT analys? När värdet känns och märks först efter dialoger från nuläge till önskat läge?
Vår lista av BIZNIZ TOOLS kundreferenser säger nog att vi lyckats ganska bra trots allt…men det är onekligen inte helt enkelt att få fram sitt budskap via sociala medier…